2011-08-29

Känner du Herr Byxa?!


När man laddar upp ett album med bilder till Facebook så kan man få förslag på vilka personer man kan tagga* i bilden. Det finns alltså programvara som känner igen ansikten i bilderna och matchar dem mot taggningar i tidigare uppladdade bilder.
* En tagg länkar en person, sida eller plats till material som du publicerat, t.ex. en statusuppdatering eller ett foto. Du kan t.ex. tagga ett foto för att berätta vem som är med i fotot eller publicera en statusuppdatering och berätta vem du umgås med just nu. När du taggar personer, sidor och platser i dina inlägg får andra veta mer om vem du umgås med, vad du gör och var du befinner dig.

Vid ett flertal tillfällen har jag varit med om att programvaran prickat helt rätt... fast jag knappt själv känt igen personen i fråga! ;) Men sen finns det ju andra tillfällen när det blir långt ifrån rätt! Eller vad sägs om det här...


Kolla mittenbilden i översta raden... Vem är detta? Herr Byxa kanske?!



Det här är originalbilden... och tja... det ser ju faktiskt ut som ett ansikte längst ner på byxbenet. ;)



Men jag tycker faktiskt att det är nånting med Herr Byxa som påminner om.....

...eller?! ;)



4 kommentarer:

Anonym sa...

Till och med jag såg ju att det var ett ansikte ;)
/Jenny

Jenny sa...

Jag får nog skylla på att jag kollade inlägget sent på kvällen(första gången)för jag fattade inte alls...jag såg inte Herr Byxa, utan trodde du menade att Pecka liknade "den fula gubben". Så tokigt det kan bli ;)

Jenny H sa...

såg att även kommentar 1 var från en som heter Jenny, men är alltså inte samma :) *totalt förvirrat*

Whippetboys sa...

Haha! Näe Pekka som är så söt... :)
Men *totalt förvirrat* gillar vi. Det blir ofta väldigt kul! :P